שולחן עץ

שזלונג הוא פריט ריהוט רב שימושי, המשלב איכויות עיצוביות עם יתרונות פונקציונליים. מצד אחד, הוא מרווח ונוח, ממש כמו ספה, מצד שני – השימוש בו מיועד לאדם אחד בלבד, כמו בכורסא. כך שלמעשה, שזלונג מציע חווית פינוק בלעדית עבור אלה שאוהבים נוחות מרבית בתנאי פרטיות מלאה, ללא צורך בלחלוק שטח ישיבה עם אנשים נוספים.

בשל צורתו הייחודית, הבנויה כמושב מוארך להנחת הרגליים שמתאים לתנוחות של שכיבה או ישיבה, שזלונג נזכר בדרך כלל בהקשרים של רצון לנוח, להירגע ולהתפנק. לעיתים קרובות השזלונג משמש לצפייה בטלוויזיה, קריאת ספר או שנת צהרים קלה. למעשה, אלה הן הסיבות העיקריות להצבתו בסלון הביתי, או, לעיתים יותר רחוקות – במשרד, חדר שינה, בחצר או על המרפסת. ואולם, מכיוון ששזלונג מצריך שטח רב ואינו נחשב לפריט חובה, הוא ממותג לעיתים כרהיט יוקרה ומעלה אסוציאציות של אקסקלוסיביות ומותרות.

שזלונג

כאשר ניצב בתוך הסלון הביתי, השזלונג הופך לאלמנט עיצובי חשוב. כך, אם נקנה בסט, יחד עם ספות הסלון או כורסאות, הוא ממשיך ומחזק את הקו העיצובי של כל הרהיטים והאלמנטים הדקורטיביים בחלל, ליצירת מראה אחיד והרמוני. לעומת זאת, כאשר נבחר כפריט עצמאי, שונה בסגנונו, צבעו וטקסטורה מרהיטי סלון אחרים, מטרתו העיצובית הפוכה: לשבור את המונוטוניות ואחידות של החלל וליצור נקודת עניין מושכת עין.

ההתפתחות של השזלונג לאורך ההיסטוריה

התרגום של מילה “שזלונג” מצרפתית הינו “מושב מוארך”. ואולם הרהיט אינו הומצא בצרפת, אלא כנראה כבר ברומה העתיקה. הדגמים של טריקליניום (triclinium) – שזלונג בסגנון הרומי, הבנוי ככורסה מוארכת – ששודרגו במאה ה-19 ושווקו בשם דורמאוס (dormeuse), נמכרים גם בימינו, כאלטרנטיבה לשזלונגים מודרניים, שצורתם נוחה וארגונומית, המזכירה יותר מיטה מאשר כורסא.

השזלונג במראה שמוכר לנו היום נוצר במאה -16 , על ידי נגרים צרפתיים, בתור רהיט שמיועד למנוחה במהלך היום, המאפשר לבני האצולה המפונקים לתפוס תנומה בחלל הסלון ולא בחדר שינה. בימי הביניים שזלונגים היו נדירים במיוחד. הם נבנו מחומרי גלם יקרים, רופדו בבדי תחרה עבים וקושטו בחריטות וגילופים אמנותיים. עם פרוץ המהפכה התעשייתית בסוף מאה -19, עולם הריהוט השתנה ויחד אתו – גם השזלונג. בזכות התפתחות התעשייה והוזלת מחירי הייצור, מחירי הרהיטים הפכו לנוחים יותר והשזלונג הפך לרהיט נפוץ ומבוקש.

הגרסה המפורסמת ביותר של שזלונג מודרני, המוכרת בשם LC4, נבנתה עם מסגרת מתכת ומושב מרופד עור על ידי מעצב בעל שם עולמי “לה קורבוזיה” בתחילת המאה ה-20. הדגמים שמשחזרים את יצירתו של “לה קורבוזיה” מוצגים גם בימינו בשלל מוזיאונים וגלריות עיצוב בכל רחבי התבל.

שזלונג בסגנון קלאסי

עיצוב השזלונג בעידן המודרני

בימינו אלה, שזלונג נחשב לפריט ריהוט פופולארי ומבוקש ונמצא כמעט בכל בית שיש בו סלון מרווח ופתוח. לעיתים קרובות הוא נרכש יחד עם הספה, בסגנון, צבע וטקסטורה זהה ומהווה מעין המשך טבעי שלה. במקרים אחרים, שזלונג נקנה כפריט עצמאי וממוקם באזור נפרד מהספה. שזלונגים מודרניים מאובזרים לעיתים במנגנונים טכנולוגיים מתקדמים לשיפור איכויות אורתופדיות לחיזוק שרירי הגוף, הגב ועמוד השדרה.

השוק מציע לצרכן המודרני מגוון עצום של דגמי השזלונג, השונים אחד מהשני הן בזווית הסגנונית והקונספטואלית והן בצבע, הטקסטורה והצורה. יחד עם זאת, רוב הצרכנים מעדיפים שזלונג עם ריפוד בד רך ונעים למגע, שמשתלב נהדר בחללים המעוצבים בסגנונות מודרניים וקלאסיים כאחד, בשל תחושת הנוחות שהוא מציע.

ספות שזלונג

שזלונג קפיטונז’ עם ריפוד עור, אשר מתאים במידה זהה לסלון במראה קלאסי – מסורתי או אולטרה מודרני, נחשב לסמל סטטוס ומתויג לעיתים כריהוט יוקרה אקסקלוסיבי. ואולם, היתרון המרכזי שלו הינו דווקא פרקטי: בניגוד לטקסטיל, עור ניתן לניקוי בקלות והוא שומר על איכותו לאורך השנים.

שזלונגים במסגרת מאטלית, בלי או עם ריפוד, מיוצרים כרהיטי בוטיק אמנותיים ומתאמים לחללים בסגנונות תעשייתיים או הייטק.