fbpx
שולחן עץ

עיצוב רהיטים

עיצוב רהיטים הינו עניין מורכב. מצד אחד, כולנו נהנים מרהיטים יפיפיים וייחודיים, אשר יהפכו את החלל בו הם ממוקמים ליצירת אמנות. ואולם, אם פריט הריהוט שלכם יפה, אך לא נוח, סביר להניח שלא באמת תשתמשו בו. כיסא מרהיב ביופיו אינו כיסא טוב אם מעייף לשבת עליו. באופן דומה, שולחן שבנוי באופן פרופורציוני להפליא ייזרק למחסן, אם הוא מאלץ את הישובים לצדו למשוך מרפקים לכתפיים או לכופף את הצוואר.

על כך, עיצוב רהיטי עץ מלא מצריך מהמתכנן להקפיד הן על האסתטיקה והן על הפונקציונליות. שני עקרונות אלה מובילים את מעצבי הרהיטים בכל תהליך היצירה – מבניית סקיצה ואיפיון הרהיט, ועד לשלבי הגימור האחרונים.

רהיטים מעוצבים

אז כיצד בונים רהיט חדש מאפס? מאיפה מתחילים ואיך הופכים חזון לפריט ריהוט יפה ונוח לשימוש?

שרטוט הסקיצה על הנייר

לפני שמתחילים לבנות בפועל, מומלץ לשרטט את הרהיט על הנייר. באמצעות השרטוט, ניתן לאפיין את התוצר הסופי באופן מדויק יותר, להימנע מטעויות בעיצוב ובסופו של דבר להגיע לתוצאה איכותית יותר. הזמן שיושקע בהכנת הסקיצה ישתלם בשלב הבנייה.

עיצוב רהיטים

חוק היופי – יחסי הזהב

העיצוב הנכון הוא קודם כל עניין של פרופורציה נכונה. בשלב תכנון רהיט בעיצוב אישי מומלץ להיעזר בנוסחה מתמטית הנקראת יחסי הזהב. נוסחה זאת קובעת את הפרופורציות האידיאליות היוצרות מראה הרמוני. על פי תפיסה מדעית מסוימת, יחס הזהב מגדיר באופן אמפירי את מושג היופי המופשט, הן בארכיטקטורה ואמנות, והן באיברי הגוף ותווי הפנים של בני אנוש.

מודל תלת מימדי

הסקיצה שבנויה על הנייר הינה הבסיס להכנת מודל תלת מימדי, המהווה שלב מקדים לבניית הרהיט. כדי להבין טוב יותר כיצד ייראה הרהיט במציאות, אפשר להכין דגם מוקטן, או, לחלופין, דגם בגודל מלא, אך מחומרי גלם זולים וקלים להשגה, כמו קרטון או ספוג. דגם תלת מימדי יעזור למעצב לוודא שהפרופורציות, אותן חישב על הנייר, אכן נכונות ושהמוצר הסופי יהיה סימטרי. במקרים רבים, תהליך יצירת הדגם יסייע למעצב להבין טוב יותר באיזה אופן ובאילו חומרים יש לבנות את הרהיט כדי לייעל את תהליך העבודה ולהגיע לתוצר הסופי באופן מדויק ומהיר יותר.

שולחנות אוכל מעוצבים

שינויים בשלב הביצוע

ואולם, לעיתים הסקיצה המשורטטת והמודל התלת מימדי אינם מבטיחים את השלמות של התוצר הסופי והבעיות מתחילות לצוץ רק במהלך הביצוע. במקרים רבים הנגרים ירצו לשנות אלמנטים של הרהיט בשלב הבנייה עצמה. לשם כך מומלץ להיעזר בשיטת הבנייה הגמישה, הנמצאת בשימוש אצל רבים ממעצבי הרהיטים המובילים, אשר מאפשרת להכניס שינויים לעיצוב תוך כדי הבנייה.

שימוש במרקם טבעות העץ להשגת מראה הרמוני

כדי להשיג מראה הרמוני ואחיד, חייבים להתייחס למרקם העץ, לחיתוך ולמראה הייחודי של תבנית הטבעות שאותה יוצרים הסיבים המשולבים בתוכו. טבעות העץ יוצרות מעין תמונה חד פעמית על כל פיסת עץ, וכאשר רוצים לשמר את המראה הטבעי של העץ ברהיט הסופי, מומלץ להימנע מהשבירה הוויזואלית של מבנה הטבעות. כדאי לבחור מראש לוחות עץ עם מבנה טבעות דומה או משלים. אחת השיטות המומלצות בשילוב פיסות העץ השונות היא לבחור מבנה גיאומטרי מסוים, כגון ריבוע או משולש.

ריהוט מעוצב